Bedrijf: Scania Logistics
Locatie: Zwolle
Aanleiding
De verschillende partners binnen het Logistics Lab hebben het onderwerp arbeidsbelasting allemaal op de agenda staan. Waar het bij de éne partner hoog op de agenda staat gelieerd aan de strategische doelen binnen de organisatie, staat het bij een andere partner minder nadrukkelijk op de agenda en wordt (momenteel) meer geschakeld op ad-hoc situaties, analyses vanuit HR of operatie in verband met ziekteverzuim of uitspraken vanuit medewerkers met betrekking tot specifieke taken.
Binnen het Logistics Lab willen we dit thema verder onderzoeken door de kennis en ervaringen vanuit voorlopers beschikbaar te maken en te delen met de andere partners om zo gezamenlijk met elkaar oplossingen te zoeken voor de problemen rondom arbeidsbelasting.
Probleem
Binnen Scania staat veiligheid strategisch gezien op de hoogste plaats, met als gevolg dat óók het thema arbeidsbelasting veel aandacht krijgt. Scania heeft al haar (werk) processen uitgewerkt in ‘standaarden’, waarbij de uit te voeren werkzaamheden & handelingen zijn beschreven(hoe, wat, waarom). Bij het opstellen van deze standaarden is rekening gehouden met de arbeidsbelasting. Om de arbeidsbelasting in kaart te brengen worden op dit moment filmpjes gemaakt van medewerkers die een bepaalde ‘standaard’ uitvoeren die achteraf door een ‘Engineer’ worden gelabeld aan de hand van de Scania-normen. Dit proces is tijdrovend (16-20h) voor 1 standaard (=werkproces). Daarnaast speelt dat de beheer last van het up-to-date houden van werkprocessen onvoldoende is, met als gevolg dat meerdere werkprocessen (te) lang geleden zijn gecontroleerd.
Tegelijkertijd speelt bij andere partners, zoals eerder benoemt, het vraagstuk in welke mate arbeidsbelasting bij heb een rol speelt. Vanuit goed werkgeverschap willen (een aantal) van deze partners ook (meer) aandacht besteden aan het beter (en structureel) inzichtelijk krijgen van de arbeidsbelasting van hun werkprocessen, waarbij de impact en tijd voor de organisatie minimaal is. Voor deze partners zijn met name de werkprocessen met ‘hoog-risico’ activiteiten van belang.
Doel
Vanuit deze opdracht willen we in het aankomende jaar (2025) een focus leggen op het oppakken van diverse en verschillende onderzoeken op het thema van arbeidsbelasting, waarbij het algemene doel is:
Het reduceren van de beheer last om arbeidsbelasting per werkproces inzichtelijk te krijgen door inzet van technologie en Business Intelligence om daarmee te streven naar een methodiek die voor meerdere partners toepasbaar is waardoor het meetresultaten gebenchmarkt kunnen worden en best-practices met elkaar worden gedeeld.
Mogelijke richtingen
Scania, als voorloper binnen het Logistics Lab op het vlak van arbeidsbelasting, committeert zich voor één jaar aan dit traject met als doel aan het einde van het jaar;
- – Een Xsense-suite operationeel te hebben, waarbij de sensor-data matcht bij de Scania-waarden (die strenger zijn dan Arbo-wetgeving)
- o Hierin is de intentie om ook mee te nemen dat de standaarden ‘flexibel’ zijn zodat dezelfde aanpak ook bij andere partners gebruikt kan worden
- – Er een dashboard operationeel is, inclusief (eenvoudige) registratie, waarmee het managen & evalueren van (SES) ergonomie analyses geborgd kan worden.
Indien in het belang van het proces en het gemeenschappelijk doel zoals benchmarking, is Scania bereid te overwegen om de Xsense-suite in ‘uit te lenen’ aan partners van het Logistics Lab.
Interesse?
Lijkt je dit nu een leuke opdracht?
Mail: info@logisticslab.nl
Toch nog vragen of behoefte aan meer verduidelijking, bel dan even met:
– Henri Grolleman (06 – 51 62 32 86)